MEEDOEN!

KEERTJE MEERIJDEN?


Neem contact op met toercommissie@mtcbeuningen.nl
Kijk op de TOERKALENDER van MtcBeuningen voor een geschikte rit en datum.

En als je met ons meerijdt, lees even het stukje over RIJDEN IN GROEPSVERBAND.


WE ZIEN JE GRAAG BIJ EEN VAN ONZE VOLGENDE RITTEN


WE RIJDEN IN GROEPSVERBAND


Als lid van een motorclub zul je vaker in groepsverband rijden. Met een groepje rijden is veel leuker dan alleen. Met 3 tot 4 motoren lukt het nog wel maar met het groter worden van de groep zijn er meer risico 's. Spelregels zijn nodig, om elkaar niet ondersteboven te rijden en om elkaar niet kwijt te raken.


Langzamere of minder ervaren rijders rijden beter vooraan in de groep. Achterin moet altijd sneller gereden worden om weer bij te komen.

We rijden baksteengewijs, iedereen rijdt links of rechts op de weghelft of rijstrook. Je rijdt op het andere deel dan je voorganger. Iedereen blijft op zijn plek en tijdens de rit, onderling inhalen is uit den boze


Als een verkeerslicht op geel springt, is heel nuttig te weten wat de rijders voor en achter je doen. Door het baksteengewijs rijden heb je meer zicht voor je, zodat je kunt anticiperen op de situatie.

We houden ook bij lagere snelheden afstand. Als we wat vlotter kunnen doorrijden of als er de nodige bochten in de route zitten, is de tussenafstand meestal geen probleem.

Als de groep een of meerdere auto's inhaalt, kijk of er ook plaats is voor jou. Inhalen, ervoor schuiven en dan gas dichtdraaien om de nodige ruimte te krijgen, houdt in dat de automobilist moet remmen. Niet echt een manier om het imago van de motorrijder op te krikken.

Bij een rit in clubverband hebben we meestal toerleiders, een vooraan en een achteraan. Zij nemen de beslissingen. Valt de groep uiteen dan zal de achterste toerleider de leiding overnemen en de groep weer bij elkaar brengen. 


Als er geen toerleider achteraan rijd houdt dan je achterman of vrouw in de gaten (het zogenaamde SPIEGELEN), ben je die kwijt en de groep verandert van richting, stop dan zichtbaar op de hoek met je richtingaanwijzer aan en rij pas weg als je achterligger heeft te kennen gegeven dat hij je heeft gezien

Als we om een of andere reden moeten stoppen, dan gaan we indien mogelijk van de weg af. We kunnen daar niet blijven staan. De voorste rijder dient dan aan te duiden dat hij aan de kant gaat en desnoods een eindje door te rijden, zodat iedereen van de weg af kan. 


start

enkele rij

gevaar links

gevaar rechts