^ TOP BACK

Agenda

July 2018
S M T W T F S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4

Mtcb Facebook

Motorrijden in groepsverband

Als lid van een club zul je vaker in groepsverband rijden. Met een groepje rijden is veel leuker dan alleen. Met 3 tot 4 motoren lukt het nog wel maar met het groter worden van de groep zijn er meer risico 's. Spelregels zijn nodig, om elkaar niet ondersteboven te rijden en om elkaar niet kwijt te raken.



KLIK HIER OM DE UITGEBREIDE BESCHRIJVING TE DOWNLOADEN

Elkaar niet ondersteboven rijden
Langzamere of minder ervaren rijders rijden beter vooraan in de groep. Achterin moet altijd sneller gereden worden om weer bij te komen. Het is echt niet zo dat degene die voorin rijdt per definitie onervaren of langzamer is.

We rijden baksteengewijs
Iedereen rijdt links of rechts op de weghelft of rijstrook. Je rijdt op het andere deel dan je voorganger. Achter een zijspancombinatie, die in principe voor in de groep rijden, rijdt je rechts zodat je over de "bak" heen kunt kijken. Iedereen blijft op zijn plek en tijdens de rit, onderling inhalen is uit den boze. Zeker de toerleider wordt niet ingehaald, een uitzondering is om hem ergens op attent te maken. Doordat je steeds dezelfde rijders voor en achter je hebt, kun je je aan hun rijstijl wennen.

Als een verkeerslicht op geel springt, is heel nuttig te weten wat de rijders voor en achter je doen. Door het baksteengewijs rijden heb je meer zicht voor je, zodat je kunt anticiperen op de situatie. Wat heel belangrijk is: meer remweg en meer ruimte om uit te wijken. Let op! Dit geldt natuurlijk niet op smalle bergweggetjes e.d. Hier volg je meer de ideale lijn en houd je gewoon wat meer afstand.

We houden ook bij lagere snelheden afstand
Als we wat vlotter kunnen doorrijden of als er de nodige bochten in de route zitten, is de tussenafstand meestal geen probleem. Gaat het langzamer, dan zakt de groep als een harmonica ineen. Een moment van onoplettendheid en je reactie, snelheid is te klein. Een klein botsinkje, maar hoeveel schade heb je aan je motor als je er alleen maar mee omvalt?

Inhalen en ingehaald worden
Het wegenverkeersreglement schrijft zoveel afstand voor dat een inhalend voertuig kan invoegen. Het komt echter vaak voor dat een auto niet de hele groep kan inhalen, maar ook niet kan (mag) invoegen. Omgekeerd gebruikt een motorrijder zijn wendbaarheid en pk's door hem soms tussen twee auto's in te schuiven. Als de groep een of meerdere auto's inhaalt, kijk of er ook plaats is voor jou. Inhalen, ervoor schuiven, en dan gas dichtdraaien om de nodige ruimte te krijgen, houdt in dat de automobilist moet remmen. Niet echt een manier om het imago van de motorrijder op te krikken.



Elkaar niet kwijtraken (spiegelen)
Bij een rit in clubverband hebben we meestal toerleiders, een vooraan en een achteraan. Zij nemen de beslissingen. Valt de groep uiteen dan zal de achterste toerleider de leiding overnemen en de groep weer bij elkaar brengen. Zonder risico's te nemen door onverantwoord te gaan scheuren. Dus rijdt niet door rood omdat je bang bent de groep kwijt te raken!
Als er geen toerleider achteraan rijd houdt dan je achterman of vrouw in de gaten (het zogenaamde SPIEGELEN), ben je die kwijt en de groep verandert van richting, stop dan zichtbaar op de hoek met je richtingaanwijzer aan en rij pas weg als je achterligger heeft te kennen gegeven dat hij je heeft gezien. Als hij of zij de richtingaanwijzer aanzet weet je dat pas zeker. Als iedereen dat doet dan raken we niemand kwijt! De toerleider stopt vanzelf als hij op gegeven moment alleen rijdt. Is een rijder te beroerd om dit te doen, dan is iedereen daarachter zoek.  Zorg daarom dat je altijd een routebeschrijving of de route in je GPS hebt voor aanvang van een rit.

Verkeersveiligheid
Als we om een of andere reden moeten stoppen, dan gaan we indien mogelijk van de weg af. We kunnen daar niet blijven staan. De voorste rijder dient dan aan te duiden dat hij aan de kant gaat en desnoods een eindje door te rijden, zodat iedereen van de weg af kan. Lukt dat achter in de groep niet, rijdt zelf dan door tot het wel kan.

Don, met dank aan Paul van Lin.



Start de motoren



Smalle doorgang



Gevaar van links



Gevaar van rechts



Afremmen

Onderlinge signalering
voor motorrijders 

Fotolijstje

joriscroonen.jpg

Leden online

Mtcb Tweets

by acls us